Skandynawski Journal of Psychology: ideologia „Woke” jest pozytywnie skorelowana ze stanami lękowym i depresją, zwłaszcza jeśli ktoś identyfikuje się z lewicą polityczną

Do tego woke niszczy naukę i humanistykę, ale ten wpis nie o tym, tylko o możliwym podłożu tego stanu

Correlations, descriptive statistics, and t-tests

All final scale items for CSJAS were weakly positively correlated with anxiety (r = 0.16–0.22) and very weakly positively correlated with depression (r = 0.06–0.14) and with lack of happiness (r = 0.01–0.10). Self-reporting as “woke” (global CSJA item) and CSJAS items were strongly correlated (r = 0.62), indicating the scale had convergent validity. Self-reporting as woke was also correlated with depression, anxiety, and (lack of) happiness. Anxiety, depression and (lack of) happiness were strongly correlated with each other. Higher CSJAS scores were weakly correlated with depression, anxiety, and lack of happiness in students (r = 0.39, 0.27, −0.17 for anxiety, depression, and happiness, respectively). In faculty (0.17, 0.07, −0.06) and non-academic (0.19, 0.14, −0.11) respondents these correlations were very weak.

Differences in mental health scores were likely to a large part due to being on the political left, which had similar or slightly higher correlations with anxiety, depression, and lack of happiness than CSJAS scores had.

For instance, as critical social justice attitudes appear to mostly manifest in the political left, and because identifying as being on the left has been seen to correlate with weaker mental health, the studies looked at whether having critical social justice attitudes had a relationship with participants’ mental health beyond that of simply being on the left (Bernardi, 2021; Gimbrone, Bates, Prins & Keyes, 2022).

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sjop.13018#sjop13018-bib-0040

Co jest podłożem tej deprechy i stanów lękowych w środowisku opanowanym przez wyznawców tej ideologii? Przyswajanie sobie przez deficytowe ludzkie osobowości zmienionego tworzywa psychopatologicznego, którego autorami są opisywaniu na tym blogu osobnicy, którzy tylko z wyglądu przypominają ludzi:

(psychopatia schizoidalna)

Ponerogenną aktywność schizoidii należy oceniać w dwóch aspektach. Na małą skalę społeczną ludzie ci przysparzają kłopotów rodzinom, stają się łatwo narzędziem intryg w rękach jednostek sprytniejszych. Na swoich bliskich oddziałowują powodując nastroje rezygnacji i depresji. Bywają kiepskimi wychowawcami następnego pokolenia. Ich skłonność do upraszczającego, doktrynerskiego, „prawniczego”, pojmowania życia zamienia ich nieraz dobre zamiary w nieszczęśliwe skutki.

Jeżeli jednak schizoidalny sposób pojmowania rzeczywistości ludzkiej i skłonność do tworzenia wielkich doktryn zostają rzucone na papier i zamieniają się w liczne nakłady drukowane — wówczas ich ponerogenną rola może przyjąć makrosocjalne rozmiary. Czytelnicy, nie doceniając tych wspomnianych już deficytów, lub nawet jawnej deklaracji schizoidalnej, asymilują i interpretują treść takich dzieł w sposób odpowiadający ich naturom. Umysły normalnych ludzi, dzięki współudziałowi własnego bogatszego światopoglądu psychologicznego, będą miały skłonność do tworzenia interpretacji krytycznej i korygującej. Niektórzy odrzucą takie dzieło z moralnym protestem, ale bez rozeznania tej specyficznej przyczyny. Ludzie mniej rozsądni a drażliwi, także nosiciele różnych aberacji psychicznych, ulegają fascynacji takimi dziełami i ich ponerogennemu wpływowi. To powoduje charakterystyczną polaryzację opinii społecznych, budząc nastroje wrogości. Jeżeli analizujemy wpływ dzieł Karola Marksa bez trudu zaobserwujemy wszystkie te rodzaje apercepcji i reakcji, jakie zrodziły w społeczeństwach wrogości ludzkich postaw. Typowy brak zaufania do
dobrych stron natury ludzkiej towarzyszy całemu jego dziełu.

Ponerologia polityczna – A.Łobaczewski

(psychopatia właściwa)

Podporządkowanie człowieka normalnego osobnikom psychicznie nienormalnym działa na jego osobowość traumatyzująco, fascynująco, zniekształcająco i nerwicorodnie. Dzieje się to w sposób, który unika zazwyczaj dostatecznej kontroli świadomości. Mimo więc oporów, psychicznie zmienione tworzywo przenika do jego osobowości. Taka więc sytuacja pozbawia człowieka jego naturalnego prawa do zachowania własnej higieny psychicznej, dostatecznej autonomii swojej osobowości i częściowo możliwości używania swojego zdrowego rozsądku. W świetle więc prawa naturalnego, jest to rodzaj krzywdy i bezprawia, które mogą występować na każdą skalę społeczną. Niestety, nie są one wymienione w żadnym kodeksie prawa.
Wspomnieliśmy już o takim oddziaływaniu niektórych osobowości patologicznych, jak np. charakteropatii frontalnej. Wyjątkowo aktywnie oddziaływuje w ten sposób psychopatia właściwa. Wówczas w osobowość człowieka uzależnionego od takiego osobnika wdziera się coś tajemniczego.
Jego uczuciowość zostaje boleśnie schłodzona, a wyczucie realiów psychologicznych przytłumione. Prowadzi to do dekryterializacji myślenia, poczucia bezsilności i wreszcie do stanów depresyjnych. Osoba taka zaczyna walczyć z tym jakby z demonami, które ją nawiedzają. Te ostatnie stany mogą być tak głębokie, że psychiatrom zdarza się pomylić je z psychozą maniakalno-depresyjną
. Jest także oczywiste, że wiele takich osób buntuje się wcześniej i zaczyna szukać drogi wydobycia się z takiej sytuacji.

Ponerologia polityczna – A. Łobaczewski

Case closed.

Osobników którzy ulegają dziełom stworzonym przez psychopatów, A. Łobaczewski w swojej pracy (pracy zbiorowej) nazwał mianem fascynatorów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *